INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Wednesday, October 19, 2011

KEPUTUSAN PEMILIHAN PEMAIN UNTUK 6th ICF CUP 2011

Tarikh: 16 Oktober 2011
Tempat: Wisma OCM, Tingkat 1 (Ruang Legar), Kuala Lumpur.

Pemilihan pemain untuk mewakili Malaysia di kejohanan Piala ICF 2011 kali keenam berjalan lancar. Permulaan dilewatkan sedikit menunggu peserta-peserta yang masih di dalam perjalanan kerana kesesakkan jalan raya.

AJK Karomas bertugas seawal 08.00 pagi dengan menyusun dan mengatur papan karom untuk acara pemilihan yang akan dipertandingkan hari ini. Pendaftaran bermula jam 8.30 pagi sehingga selesai.

Sambutan pemilihan pemain untuk mewakili Malaysia di kejohanan 6th ICF Cup 2011 tidak seperti yang diharapkan. Sambutan boleh dikatakan dingin sekali dan amat mendukacitakan dimana orang-lama lama karom (hardcore) tidak turut serta. Ini menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dan kemorosotan peserta amat ketara sekali. Keadaan seperti ini perlu diberi perhatian dan di atasi dengan kadar segera untuk mengembalikan suasana seperti satu ketika dahulu yang mempunyai ramai peminat.

Persatuan yang dipertanggungjawabkan untuk perkembangan karom antarabangsa perlu melakukan sesuatu yang drastik ke arah lebih baik dan diterima kembali oleh peminat-peminat karom. Jika kemorosotan ini tidak diatasi maka dikhuatiri satu hari nanti karom antarabangsa hanya tinggal nama sahaja. Jika ini benar-benar berlaku, maka amat malang untuk generasi-generasi yang akan datang.

Sungguh pun begitu pemilihan tetap diteruskan demi mencari dua pasukan lelaki dan wanita seperti yang telah ditetapkan oleh ICF. En. Roslan Omar Selaku Ketua Pengadil mulakan acara wanita terlebih dahulu dan disusuli peserta lelaki. Secara keseluruhan pemain lelaki seramai 13 orang, manakala pemain wanita pula seramai 5 orang.

Beberapa orang daripada AJK KAROMAS tidak mengambil bahagian pada pemilihan kali ini kerana bertugas pada hari kajohanan. Tambahan pula pengadil yang pengalaman dan berkelayakkan tidak mencukupi. Ini juga membuka peluang kepada muka-muka baru yang hadir ingin mencuba dan mengintai-intai peluang jika mereka berkelayakkan.

















Berikut adalah keputusan rasmi pemain-pemain terpilih yang akan mewakili Malaysia di kejohanan Piala ICF 2011 kali keenam.

Keputusan pemain lelaki:
1. Mutalib
2. Mohd Yunos
3. Shaharuddin
4. Syamsul

Keputusan pemain wanita:
1. Suzana
2. Hasnisa
3. Jamilah
4. Zaida

Kepada yang berjaya diucapkan setinggi-tinggi tahniah kerana berjaya melepasi piawaian sebagai seorang pemain Malaysia. Diharap kepada yang terpilih hendaklah membuat persiapan awal demi cabaran dan dugaan yang lebih tinggi.

Manakala kepada yang gagal meneruskan misi anda usah kecewa dan bermuram durja. Adab pertandingan menang atau kalah. Apa yang perlu anda hendak mengambil positif dengan kekalahan tersebut untuk memperbaiki kelemahan yang ada dan terus melangkah ke hadapan.

Kepada mereka yang baru di dalam permainan karom antarabangsa dan berminat, maka saya sarankan perlu mencari ilmu dan belajar bersungguh-sungguh. Ilmu tidak datang bergolek melainkan berusaha mencarinya. Anda hendaklah meletakkan wawasan anda di landasan yang tepat supaya perancangan anda menjadi kenyataan. Langkah pertama yang anda perlu lakukan ialah dengan melihat pemain-pemain terbaik dunia yang akan mengambil bahagian pada 6th ICF Cup di Kuala Lumpur bermula dari 09 hingga 12 November 2011. Ambil peluang keemasan yang berada di hadapan anda dan mempelajari sesuatu daripadanya. Yang pasti anda tidak akan kecewa.

Ini bukan acara pemilihan tetapi hanya selingan sahaja. Mungkin melepaskan gian selepas agak lama tidak bermain seperti Ketua Pengadil En. Roslan Omar. Agaknya mencari sentuhan lama...

Begitu juga dengan Pn Norlia sesekali berjumpa kawan lama tidak melepaskan peluang yang ada...

Sehingga catatan ini ditulis penyertaan sebenar tidak diperolehi lagi dan diharapkan banyak negara akan menyertai kejohanan pada kali ini. Malaysia selaku tuan rumah sungguh bertuah kerana buat pertama kali diberi kepercayaan menganjur kejohanan pada tahun ini. Kali terakhir piala ini dipertandingan di Colombo, Sri lanka pada tahun 2008. Pada kejohanan tersebut pasukan Malaysia mendapat tempat keempat.

Kepada peminat-peminat karom di tanah air terutama di sekitar Lembah Klang jangan lepaskan peluang keemasan ini. Datanglah beramai-ramai pada hari kejohanan berlansung terutama pada hari terakhir dimana ianya merupakan hari kemuncak kejohanan. Pada hari tersebut akan berlaku pertembungan di antara pemain-pemain terbaik di dunia.

Jika bernasib baik anda akan dapat menyaksikan 'White Slam' atau "Black Slam' dicipta di kejohanan kali ini. Anda sungguh bertuah jika ianya terjadi di hadapan mata anda sendiri dan mungkin dapat mempelajari sesuatu daripadanya.

No comments:

Post a Comment