INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Saturday, April 5, 2014

BERKUNJUNG KE JOHOR BHARU SEMPENA MAJLIS PERKAHWINAN ANAK PENGURUS KAROM MAKSAK JOHOR

Pada hari Sabtu bersamaan 15 March 2014 tepat jam 7.00 pagi saya dan famili berpeluang ke Johor Bharu untuk meraikan seorang sahabat iaitu En. Mohd Yunos yang menjemput kami sekeluarga sempena meraikan perkahwinan anak lelaki beliau iaitu Kapten Muhammad Yusri dan pasangannya. Beliau adalah pengurus pasukan karom Maksak Johor. Pada tahun 2013 anak beliau turut bermain karom mewakili pasukan KAKEP buat pertama kali.

Memandangkan ini kali pertama memandu ke Johor Bharu, maka bantuan GPS terpaksa digunakan untuk ke sana. Dalam perjalanan kami melihat tiga lori tangki Bomba di Lebuhraya ke arah Sepang dan kelihatan kesan-kesan terbakar di sepanjang lebuhraya. Kemungkinan terbakar kerana cuaca panas terik yang mencetus fenomena hari ini. Begitulah kebesaran Allah yang maha kaya boleh boleh menurunkan hujan lebat sehingga banjir teruk melanda di Pantai Timur dan sekarang di sebelah Pantai Barat pula Allah memberi ujian dengan jerebu dn kepanasan sehingga kekeringan. Terkini Selangor terpaksa mencatu air ke seluruh negeri termasuk Kuala Lumpur. Sebagai hamba yang taat kepada suruhan Allah, maka kita semua patut mengambil iktibar daripada kejadian ini dan menilai apakah disebalik kejadian ini berlaku ...   

Kami berhenti seketika di R&R untuk mengisi minyak dan membeli sedikit minuman, makanan ringan dan meneruskan perjalanan. Pengunaan GPS cukup memudahkan perjalanan saya dan sampai tepat jam 11.00 pagi dan terus menelefon En. Mohd Yunos. Sampai di dewan kelihatan En. Mohd Yunos dan keluarga beliau sibuk melayan saudara mara dan tetamu-tetamu yang hadir. Tema pakaian majlis perkahwinan adalah baju melayu johor dan berwarna jingga. 

Kami tiba tepat jam 11.00 pagi...

Singgahsana raja sehari Kapten Muhammad Yusri dan isteri

Meja makan pengantin, hanya dapat ambil gambar ajelah...

Bergambar kenang-kenangan dengan En. Mohd Yunos di pintu gerbang ke singgahsana raja sehari

Agaknya En. Mohd Yunos senyum lebar kerana dapat menantu...

Kami tidak kesempatan melihat raja sehari bersanding kerana ada urusan di Melaka. Kami mendoakan mereka berdua bahagia berpanjangan dan mendapat zuriat yang soleh dan solehah. 

Sebelum ke Melaka saya membawa famili ke satu restoran yang agak popular di johor iaitu Restoran ZZ Sup Tulang. Kami berpusing-pusing mencari restoran tersebut dan akhirnya terpaksa minta bantuan pakar makan Abang Roslan yang membawa saya sempena Kejohanan Karom Maksak 2012 tempuh hari. Saya juga terpaksa bertanya beberapa orang dan akhirnya sampai juga ke restoran tersebut.

Berada di hadapan Restoran ZZ Sup Tulang... Mengimbau kembali semasa Kejohanan Karom Maksak Di Johor 2012. 

Bersama anak bongsu...

Mee rebus tulang, siap dengan straw lagi tuu...

Dah mula menyedut....

Berselera nampak...

Sudah selesai.... tunggu pula episod akan datang... Berlakon jee lebih, makan satu aje... 

Selesai kami menjamu selera dan langkah seterusnya ke Melaka dan dalam perjalanan kami ternampak dua kebakaran di tepi lebuhraya.  Pasukan Bomba tidak kelihatan dan saya harap kebakaran tidak melarat ke hutan yang berdekatan. Kami keluar dari lebuhraya menuju ke Merlimau.

Sebelum tiba di destinasi saya hubungi sahabat lama iaitu rakan serumah sewaktu kami masih lagi budak hingusan. Agak malang kerana beliau kebetulan berada di luar kawasan kerana ada urusan kerja yang tidak dapat dielakkan.Kami terpaksa mengubah haluan ke bandar Melaka. Sampai di bandar Melaka kami tidak turun daripada kenderaan hanya berlegar-legar kerana hujan yang agak lebat dan akhirnya mengambil keputusan terus pulang ke KL.

En Mohd Yunos bersama saya di Kejohanan Asia Cup 2011 di Male, Maldives. Bersama pemain terkenal daripada India (di sebelah kiri saya Prakash Gaikwad dan di kanan Yogesh Pardesi)

No comments:

Post a Comment