INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Wednesday, May 14, 2014

KURSUS INTENSIF KAROM ANTARABANGSA PASUKAN LIONS (ASSB)

Tarikh: 5, 12, 19 April dan 3 Mei 2014
Tempat: AISB Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.
Masa: 09.00 pagi - 01.00 tengahari

Seperti biasa bila Pesta Sukan UMW menjelang tiba saya menjadi sasaran untuk menjadi jurulatih beberapa pasukan. Kehadiran Pesta Sukan UMW mengingatkan saya sebagai konverner sukan karom beberapa kali sebelum saya meninggalkan UMW pada tahun 2003. Legasi yang saya tinggal ini masih diteruskan sehingga hari ini.

En. Norkhizam daripada Pasukan Lions telah menghubungi saya untuk mendapatkan perkhidmatan saya untuk persiapan Pasukan Lions menghadapi Pesta Sukan UMW ke XV yang akan berlansung di Universiti Malaysia Pahang. Kali ini UMW telah memilih destinasi ke Negeri Pahang Darul Makmur pula di mana sebelum ini di UiTM, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

 Menonton beberapa video kejohanan di peringkat dunia untuk menyaksikan yang skil dan teknik pemain-pemain profesional. Mungkin dapat mempelajari sesuatu yang membina ketika latihan dan juga diguna pakai semasa kejohanan yang bakal menjelang. 

 Leka nampak pemain-pemain Pasukan Lions nii.... Jangan tengok sahaja Yop! tetapi perlu mempelajari sesuatu daripadanya...

 Salah seorang pemain senior Pasukan Lions En. Sazunda sedang memberi petua agaknya... 

Pasukan Lions giat berlatih.... Tetapi agak malang kerana setiap kali mengadakan latihan ada sahaja pemain yang tidak dapat hadir kerana kesibukkan kerja dan pelbagai urusan yang lain.

 Sebilangan pemain-pemain Pasukan Lions yang rajin di dalam latihan...

Perlawanan yang menarik sehingga menjadi tumpuan...

Kesimpulan yang dapat saya katakan ialah modul latihan yang diberi olih jurulatih tidak bermakna jika pemain-pemain tidak bersungguh-sungguh menjalani latihan. Latihan adalah penting bukan hanya untuk menaik taraf skil individu tetapi dalam masa yang sama juga menaik taraf sesebuah pasukan. Kejayaan yang hendak dicapai bukan menerusi kata-kata sahaja tetapi dengan usaha gigih melalui latihan. Latihan yang sistematik sahaja dapat membantu melahirkan satu kejayaan yang anda impikan.

Selamat berjaya saya ucapkan kepada Pasukan Lions dan sebelum menutup tirai saya teringkat satu pantun lama berbunyi begini:

Berakit-rakit ke hulu
Berenang-renang ketepian
Bersakit-sakit dahulu
Bersenang-senang kemudian

No comments:

Post a Comment