INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Wednesday, May 14, 2014

KURSUS INTENSIF KAROM ANTARABANGSA PASUKAN JAGUARS (ASSB)

Tempat: ASSB Shah Alam, Selangor Darul Ehsan

Selepas 2 tahun saya dipanggil sekali lagi untuk melatih Pasukan Jaguars setelah muncul juara Pesta Sukan UMW ke XIII pada tahun 2012 di UiTM Shah Alam, Selangor. Bukan sahaja muncul juara malah pemain perseorangan wanita dianugerahkan pemain terbaik pada kejohanan tersebut. Ini merupakan kejuaraan buat pertama kali bagi Pasukan Jaguars setelah diujudkan sukan Karom Antarabangsa di Pesta Sukan sejak 2002 selepas saya memperkenalkannya dalam organisasi UMW. Hingga kini karom antarabangsa masih terus bersinar bersama-sama sukan lain di Pesta Sukan UMW dan diharapkan ianya dapat diteruskan.

Pada kali ini saya agak risau sedikit kerana untuk menjadi juara agak mudah sedikit tetapi untuk mempertahan kejuaraan ini satu perkara yang berbeza. Pada kali ini latihan dimulakan agak lewat kerana saya difahamkan pihak atasan belum menamakan calon pengurus pasukan. Pengurus Pasukan Jaguars dipilih secara rasmi hanya sebulan lebih sahaja sebelum tarikh kejohanan. Latihan agak yang lewat akan memberi impak yang kurang baik untuk melatih dan menaik taraf kemahiran individu mahupun pasukan secara keseluruhan. Sukan memerlukan kemahiran dan membina skil dari masa ke semasa supaya pemain-pemain dapat bermain dengan baik dan mencapai kejayaan.

Latihan perseorangan... Nampaknya ada kemajuan...

Mungkin Pn hendak habiskan dengan senafas agaknya. 

Latihan bersama penting untuk membantu rakan-rakan sepasukan dan memahami teknik-teknik untuk digunapakai ketika kejohanan nanti.

Latihan bergu seperti ini juga penting supaya ada kesefahaman di antara pasangan masing-masing.

Nampaknya jentik belakang (thumbing) sudah ada perubahan...

En. Arif kapten Pasukan Jaguars berlatih seorang diri... Latihan seperti bagus untuk mendapatkan ketepatan dan menaik taraf skil individu.


Pada kali ini saya menaik taraf sistem latihan kerana saya ingin melihat di dalam permainan ada sedikit kelainan sebelum ini. Diharapkan ilmu yang diperolehi dapat dimanfaatkan disepanjang kejohanan yang akan berlansung nanti. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk merangkul kejayaan jika apa yang diajar di dalam latihan tidak diikuti dan kurang menjalani latihan.

Ciri-ciri untuk kejayaan terletak pada diri sendiri dengan displin yang tinggi dan konsisten dalam latihan. Latihan tidak akan mampu membuahkan hasil yang baik jika individu malas dalam latihan dan tertekan bila dipaksa olih pengurus pasukan atau kapten pasukan. Atlet sukan yang baik adalah terletak pada diri sendiri untuk membawa perubahan pada pencapaian diri ke arah lebih sempurna dari masa ke semasa dan dalam masa yang sama dapat membantu pasukan mencapai kejayaan seperti yang diidamkan.

Apa yang pemain-pemain perlu adalah berfikiran positif dan memberi fokus di dalam setiap perlawanan yang dihadapi olih mereka nanti. Pengurus pasukan dan jurulatih hanya mampu mengiringi dengan memberi semangat dan nasihat sahaja, selebihnya pemain-pemain tersebut perlu melakukan sendiri. Pemain-pemain perlu sedar bahawa kejayaan mereka perolehi adalah hasil usaha mereka dan mereka juga perlu tahu untuk berada di singgahsana semestinya bekerja lebih keras. Kejayaan sebenarnya tiada jalan mudah olih itu teruskan latihan demi latihan untuk kejayaan kepada diri sendiri dan pasukan yang anda wakili.

Selamat berjuang dan mempertahankan kejuaraan kali kedua. Jika anda yakin, maka anda pasti berjaya melakukannya. Sebelum melabuh tirai teringat saya pantun lama ini...

Kalau ada sumur di ladang
Boleh saya menumpang mandi
Jika ada umur yang panjang
Boleh kita berjumpa lagi

3 comments: