INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Wednesday, May 14, 2014

SIRI UJIAN JAGUARS vs MAKSAK KUALA LUMPUR

Tarikh: 03 Mei 2014
Masa: 02:00 petang - 5.00 petang
Tempat: Auto Service Sdn Bhd (ASSB) Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

Hari ini perlawanan persahabatan telah menjadi satu fenomena di dalam dunia sukan. Saya mengambil satu contoh yang paling popular ialah sukan nombor satu di dunia hari ini iaitu bola sepak. Sesebuah pasukan sebelum bermulanya liga di negara masing-masing atau sebelum kejohanan besar seperti Piala Dunia atau Piala Eropah. Kebanyakkan pasukan akan membuat lawatan ke beberapa negara sambil mengadakan perlawanan persahabatan. Perlawanan ini penting terutama kepada pengurus dan jurulatih untuk menkaji dan menguji pemain-pemain di bawah pengurusannya untuk melihat permainan pada tahap yang terbaik dan mempraktikkan teknik-teknik yang telah diajar. Daripada perlawanan ini juga pihak pengurusan dapat menilai strateji dan melihat kebolehan dan kelebihan pemain-pemain tersebut dengan lebih efektif. 

Kita boleh akui bahawa perlawanan persahabatan adalah penting untuk mengetahui kelemahan dan kekuatan pasukan dan dalam masa yang sama dapat juga mengetahui tahap kecergasan pemain-pemain secara keseluruhannya. Di samping itu juga pemain-pemain dikedua-dua pihak dapat berkenalan, bertukar buah fikiran dan menimba ilmu di dalam satu komuniti yang mereka minati.

Di dalam dunia karom antarabangsa perlawanan persahabatan lebih dikenali sebagai "Test Series" atau "Siri Ujian". Mengimbau kembali sejarah perlawanan siri ujian pertama yang saya anjurkan telah diadakan pada 17 Ogos 2002 bertempat di UMW. Dua pasukan tersebut adalah Pasukan UMW diketuai oleh saya sendiri dan Pasukan Kontena Nasional yang ketika itu diketuai oleh sahabat lama saya En. A. Kamarudin Jasiman. Sila klik di sini

Selepas 12 tahun Siri Ujian kedua ini muncul kembali dan mencipta sejarah tersendiri apabila permintaan daripada Pengurus Pasukan Jaguars En. Imran Satiman berhasrat untuk mengadakan satu perlawanan sebelum kejohanan sebenar yang akan berlansung. Ini merupakan persediaan terakhir pasukan Jaguars untuk melihat sejauh mana kemajuan dan perkembangan pasukan yang diamanahkan oleh beliau sebagai pengurus pasukan dalam menyiapkan pasukan ke Pesta Sukan UMW kali ke XV di UMP Gambang, Pahang Darul Makmur. 

Saya telah memberi cadangan kepada beliau bahawa pasukan yang terbaik untuk Siri Ujian ini adalah Pasukan MAKSAK Kuala Lumpur kerana secara peribadi saya mengenali pengurus pasukan dan begitu juga dengan pemain-pemainnya. Saya memberi sedikit maklumat pasukan ini yang mempunyai rekod cukup baik di peringkat MAKSWIP (Wilayah Persekutuan). dan di peringkat MAKSAK (kebangsaan) yang sentiasa muncul juara sejak ianya di adakan pada tahun 2003. Jika tidak silap hanya sekali sahaja pasukan ini gagal menjadi juara bila ditewaskan pada pasukan MAKSAK Selangor. Pasukan ini cukup terkenal kerana mempunyai beberapa bekas pemain-pemain Malaysia yang pernah mewakili negara di Kejohanan Piala Dunia di India dan Piala Asia di Sri Lanka. 

Pengurus Pasukan Jaguars pada dasarnya bersetuju dan saya telah menghubungi En. Muhamad Isa M. Tahir dan menceritakan hasrat Pengurus Pasukan Jaguars mengadakan Siri Ujian ini. Beliau bersetuju dan surat rasmi telah dihantar kepada beliau sebagai tanda persetujuan dan dalam masa yang sama saya juga emel kepada beliau untuk mempercepatkan lagi proses supaya kedua-dua pasukan dapat bersedia lebih awal.

Seperti yang dijanjikan selaku tuan rumah Pasukan Jaguars telah bersiap sedia dengan menyusun papan karom dan urusan yang berkaitan. Pasukan MAKSAK Kuala Lumpur tiba agak awal juga dan ini menunjukkan satu petanda yang baik bahawa Siri Ujian ini akan berjalan lancar dan mengikut waktu yang telah ditetapkan. Syabas kepada kedua-dua pasukan yang mengikut waktu seperti yang telah di tetapkan.

Bersama Pengurus Jaguars En. Imran dan Pengurus MAKSAK Kuala Lumpur En. Muhamad Isa.

Selaku koordinator Siri Ujian ini terlebih dahulu saya memberi taklimat format perlawanan dan memberi sedikit latar belakang pasukan MAKSAK Kuala Lumpur. 

Pengurus Jaguars En. Imran sedang memberi ucapan sebelum perlawanan bermula. Beliau mengucapkan terimakasih kepada Pasukan MAKSAK Kuala Lumpur kerana sudi menerima jemputan Siri Ujian ini dan di samping itu memberi sedikit penerangan mengenai aktiviti-aktiviti di ASSB.

Sesi pertukaran cenderahati olih kedua-dua Pengurus Pasukan En. Imran (Jaguars) dan En. Muhamad Isa (MAKSAK KL).

Cenderahati daripada Jaguars (ASSB)

Cenderahati daripada MAKSAK Kuala Lumpur

Pasukan Jaguars (AISB)
En. Imran Satiman (Pengurus Pasukan)
En. Muhammad Ariff Kusnan
En. Gopalan A/L Kariappan
En. Mohd Sukimi Ismail
En. Mohd Noor AzamZakaria
En. Kamarulzaman Ibrahim
En. Muhammad Faruqi Mustaffa
En. Mohd Faiusnizam Sharif
En. Malar Selvan A/L Naallathamby
Pn. Rozita Mat Isa
Pn. Azmin Ali

Pasukan MAKSAK Kuala Lumpur
En. Muhamad Isa M. Tahir (Pengurus Pasukan)
En. Abd. Mutalib
En. Wan Arif Wan Mahmood
En. Azuar Salim
Cik Norhayati Yop
Pn. Radziah Haji Hassan
Pn. Norhaslinda

   Regu Lelaki Pertama: Mohd Azam & Mohd Sukimi (Jaguars) vs Abd Mutalib & Azuar (MAKSAK KL)
Keputusan 4 - 25 (papan ke 6)


 Regu Lelaki Kedua: Muhamad Faroqi & Kamarolzaman (Jaguars) vs Muhamad Isa & Norhayati (MAKSAK KL). Keputusan 1 - 25 (papan ke 8)


Undian pecah mula dijalankan sebelum perlawanan


Regu Campuran: Gopalan & Azmin vs Azuar & Radziah (MAKSAK KL). Keputusan 0 - 25 (papan ke 5)

 Sebelumnya bermula seperti biasa undian pecah mula akan dilakukan

Perseorangan Lelaki: Malar (Jaguars) vs Wan Arif (MAKSAK KL). Keputusan 11 - 25 (papan ke 7)

Perseorangan Wanita: Rozita (Jaguars) vs Norhaslinda (MAKSAK KL). Keputusan 6 - 25 (papan ke 7)

Pemain perseorangan wanita MAKSAK KL nampak seperti profesional ketika menyusun buah karom...

En. Abdul Mutalib dari Pasukan MAKSAK KL sedang fokus pada permainannya...

Apa yang sedang difikirkan oleh sahabat saya En. Azahari berdiri di sebelah kiri dan juga Kapten Pasukan Jaguars En. Arif berdiri yang di sebelah kanan... Mungkin ada sesuatu yang menarik agaknya...

Dua pemain Jaguars cuba menimba ilmu daripada Pengurus MAKSAK Kuala Lumpur

Kanak-kanak juga sibuk mengambil peluang bermain dan ini sudah cukup bagus untuk penerapan di peringkat awal lagi.

Sedang mengira jumlah mata keseluruhan... Siapalah yang muncul juara agaknya...

 Pasukan Jaguars

 
Pasukan MAKSAK Kuala Lumpur

Satu memori Siri Ujian bersama Pasukan Jaguars dan Pasukan MAKSAK KL 

 
Bila bergaya kaum Adam kena tabik spring kepada kaum Hawa....

Bergambar dengan kedua-dua pengurus pasukan. Di sebelah sekali kanan Pengurus Jaguars En. Imran, Pengurus MAKSAK KL En. Mohamad Isa, Saya selaku koordinator dan peminat karom dari Bangi En. Azahari yang saya jemput khas untuk menyaksikan satu sesi pencerahan dan akan mewarnai karom antarabangsa di masa akan datang.

Sebelum melabuhkan tirai, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada pasukan MAKSAK Kuala Lumpur yang berjaya memenangi kesemua 5 perlawanan. Kekuatan pasukan MAKSAK Kuala Lumpur masih jitu dan konsisten. Bagi pasukan Jaguars walaupun kalah tetapi sekurang-kurangnya mereka dapat menimba ilmu yang cukup berguna dengan melihat sendiri skil dan teknik orang-orang lama bermain. Bagusnya apabila berjumpa dengan pasukan yang kuat sekurang-kurangnya kita dapat mengetahui tahap permainan kita dan pengalaman yang ada pada mereka. Jangan ada sikap kecewa tetapi usaha perlu dilipat gandakan supaya membawa satu perubahan ke arah yang lebih baik dari masa ke semasa.

Kepada kedua-dua pasukan yang akan bertanding di kejohanan masing-masing pada tahun ini diharapkan siri ujian ini membawa cukup bermakna. Berjumpa di siri ujian yang akan datang dan diakhiri dengan satu pantun lama...

Pulau Pandan Jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik dikenang juga

No comments:

Post a Comment