INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Thursday, September 18, 2014

SAHABAT DARI KUCHING BERKUNJUNG LAGI KE SAUJANA UTAMA

Apabila kita mempunyai kawan yang jauh atau dekat, maka kita akan dihubungi oleh mereka bila mereka melawat atau berada berhampiran dengan kita.

Begitulah kisah sahabat daripada Kuching, Sarawak telah menghubungi saya untuk berjumpa seketika sebelum pulang ke Kuching. Peluang keemasan ini bukannya selalu datang kerana faktor jarak antara kami yang jauh. Kebetulan pula pada hari Isnin (15 September 2014) saya masih bercuti, maka saya mengambil peluang berjumpa mereka dan bertanya khabar dan juga perkembangan sukan yang mereka minati. Mereka sebenarnya mewakili MAKSAK Sarawak dalam sukan karom.

Mereka mendarat di KLIA sekitar 8.30 pagi daripada Kuala Trengganu. Selesai urusan di Lapangan Terbang mereka terus menaiki bas dari KLIA untuk menuju ke KL Sentral. Saya menjemput mereka sekitar jam 1.30 petang dan terus ke Sungai buloh melalui highway Plus Utara-Selatan.

Dalam perjalanan daripada KL Sentral ke Sungai Buloh saya bertanya bagaimana pencapaian pasukan Sarawak jika dibandingkan dari tahun sebelumnya (2013) dengan tahun ini (2014). Mereka mengatakan mutu permainan mereka sedikit meningkat setelah mempunyai peralatan yang sebenar, Mereka akui masih kekurangan ilmu dan skil permainan jika dibandingkan dengan peserta-peserta daripada Semenanjung. Walau bagaimanapun mereka mencuba yang tebaik dan akan memperbaiki mutu permainan mereka dari masa ke semasa.

 Kami singgah sebentar di Warung Nasi Kukus Ayam Berempah di Sungai Buloh. Belum makan lagi mereka dah tunjuk tanda bagus.... Cuba dulu baru tahu bro...

Nampaknya mereka masih lagi berselera walaupun sudah menjamu seleera di Lapangan Terbang, tetapi masih ada berselera untuk mencuba Nasi Kukus Ayam Berempah. Sekurang-kurangnya mereka dapat merasa salah satu masakan Semenanjung..... Bagaimana rasanya bro....

Ini rupanya Nasi Kukus Ayam Berempah... Kelantan Style

Saya berkata kepada mereka untuk mendapatkan kemahiran tinggi bukan satu perkara mudah dan sebenarnya tidak juga susah untuk mencapaikannya. Bunyinya seperti berbelit-belit. Maksud saya ialah membina kemahiran bukan hanya duduk dan main, tetapi memerlukan masa, pengorbanan dan komitment dalam latihan. Jika mereka sanggup melakukannya, maka itulah jalan terbaik menuju kejayaan.

Duduk di sebelah kiri Shahrul, berdiri Abd Rahman dan Nawawi yang duduk di sebelah kanan.

 Saya memberi latihan intensif walaupun masa yang agak terhad untuk dibawa pulang sebagai buah tangan ke Sarawak dan diharapkan di tahun yang akan datang ada sedikit peningkatan mutu permainan mereka. Dalam menurunkan ilmu kita perlu jujur dengan menyampaikan ilmu kepada mereka yang memerlukan. Saya mengharapkan ilmu yang diperolehi digunakan sebaik mungkin dan dalama masa yang sama mereka juga akan menurunkan juga kepada bakal-bakal pelapis mereka di suatu hari ini. Dengan ini permainan karom antarabangsa akan merebak dan terus berkembang. 

Melihat sedang memilih striker yang berkualiti tinggi. Sedikit pencerahan, untuk bermain dengan baik pemilihan striker adalah kunci supaya dapat bermain dengan baik juga. Saya memberi sedikit tip ciri-ciri striker yang sepatutnya dimiliki oleh seorang pemain karom.

Mereka berbangga memegang 2 jenama papan yang berkualiti tinggi dalam permainan karom antarabangsa.

Mereka mempunyai 3 papan jenama yang sama. Tahniah kepada mereka kerana walaupun masih baru dalam permainan ini tetapi mereka dapat menilai di antara batu dan permata. 

 Bergambar bersama sifu sebagai kenangan.

 Ketika berada di hadapan di Lapangan Terbang KLIA, Sepang.

Kenangan bersama pemain-pemain Maksak Sarawak. Saya mendoakan mereka berjaya di masa hadapan dengan sedikit sebanyak ilmu yang dicurahkan. Ilmu yang diperolehi perlu digharab setiap hari seperti kata pepatah "Belakang parang kalau diasah akhirnya tajam juga".   


Kejayaan hanya boleh dicapai dengan latihan yang bersistematik dan konsisten di dalam latihan dan ianya tidak mustahil mencapai apa yang diidamkan. Jangan mengatakan tidak boleh.. Katakan boleh! dan akhir sekali lagu ini saya tuju kepada mereka dan hayati sebenar makna lagu ini.....


We share the knowledge. We gain the knowledge. We spread the knowledge.

No comments:

Post a Comment