INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Saturday, October 11, 2014

ARCHIVE - 6th WORLD CARROM CHAMPIONSHIP 2012

MENS SINGLES FINAL

Tempat: GALADARI HOTEL, COLOMBO, SRI LANKA.
Tarikh: 4 November 2012

Kepada peminat-peminat karom antarabangsa di Malaysia khasnya dan dunia amnya yang tidak berkesempatan berada di Colombo sempena "6th WORLD CARROM CHAMPIONSHIP 2012".

Di dalam video ini kita dapat melihat satu perlawnan akhir yang cukup menarik di antara dua negara yang menjadi satu tradisi pertembungan di peringkat akhir iaitu India dan Sri Lanka. Dua negara ini yang mempunyai ramai pemain-pemain handal dan berkebolehan di dalam permainan karom. Kita dapat melihat skil yang ditunjukkan oleh kedua-dua pemain yang sungguh tinggi dan menakjubkan.

Mungkin kita dapat mengambil iktibar dari kebolehan mereka berdua tunjukkan dan mengambil sedikit ilmu untuk kita pelajari semoga mendapat menafaat dari paparan video ini. Mungkin mempelajari tanpa guru caranya kurang berkesan, tetapi percayalah melalui penglihatan juga kita masih berpeluang mendapat sesuatu yang berguna untuk dipraktikkan. Oleh demikian sesiapa yang berminat dan ingin mempertingkatkan kemahiran tanpa guru. tetapi berguru adalah yang terbaik untuk membimbing ke tahap yang sempurna. Mereka juga perlu memastikan jurulatih yang berkebolehan dari segi pengetahuan undang-undang permainan selain daripada mempunyai skil permainan yang baik.

Bersama Mr. Shireenivas Mallisetti 

Terimakasih saya tujukan kepada Shireenivas Mallisetti daripada carromhub yang merakam perlawanan akhir tersebut untuk kita tontoni bersama. Usaha beliau sedikit sebanyak dapat memperluaskan lagi permainan ini di pelusuk dunia suatu hari nanti. Cara ini juga secara tidak lansung mempromosikan sukan karom di peringkat global dengan cepat dan menjadi satu fenomena hari ini dimana kelebihan sosial media.

Dengan ilmu dan pengalaman sedikit yang ada saya juga berusaha untuk membuka mata kepada peminat sukan di Malaysia bahawa karom adalah satu permainan yang menarik untuk diceburi. Semoga usaha ini akan berjaya juga suatu hari nanti. Kita sama-sama menunggu saat-saat itu samada menjelag esuk atau minggu depan atau bulan depan atau tahun depan atau mungkin 10 tahun akan datang.

Saya rumuskan dua perkara kelebihan yang kita perolehi daripada paparan video ini:

1) Untuk peminat-peminat yang dahagakan video kejohanan peringkat antarabangsa..

2) Dengan tersebarnya video ini diharapkan lebih ramai yang membuka mata dan menceburi karom. Secara tidak lansung karom dapat bergerak dikancah sukan yang sudah popular di dunia hari ini.

Mari kita melihat drama di antara dua pemain yang bertaraf dunia menunjukkan kebolehan mereka di dalam perlawanan akhir kategori perseorangan. Perlawanan di antara Nishanta Fernando daripada Sri Lanka vs  Bharatidasan daripada India. Selamat menonton dan saya sarankan sekali lagi supaya mempelajari sesuatu yang berguna untuk masa depan permainan anda.

1 of 6

2 of 6

3 of 6

4 of 6

5 of 6

6 of 6

No comments:

Post a Comment