INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Tuesday, October 18, 2011

PERSIAPAN PENGADIL UNTUK 6th ICF CUP 2011

Tarikh: 15 Oktober 2011
Tempat: Ruang legar Tingkat 1, Bangunan OCM, Kuala Lumpur.
Masa: 09:00 pagi - 05:00 petang

Bangunan OCM dimana tempat kursus diadakan.

Pengadil adalah penting di dalam semua jenis sukan dan tanpanya mustahil perjalanan sesuatu sukan dapat berjalan dengan baik lebih-lebih lagi untuk mendapatkan keputusan yang adil dan bersistematik. Pengadil perlu cekap dan berpengetahuan luas di dalam permainan tersebut terutama undang-undang permainan. Jika pengadil tidak mengetahui dengan jelas undang-undang permainan, maka perjalanan kejohanan tersebut akan menjadi cacat. Begitu juga dengan sukan karom antarabangsa tidak terkecuali dimana pengadil menjadi teras mengawal keseluruhan perjalanan kejohanan.

Kursus intensif ini khas diolah untuk persiapan pengadil-pengadil menghadapi salah satu kejohanan yang besar dan penting di dalam dunia karom antarabangsa iaitu Piala ICF 2011. Tahun ini merupakan kejohanan keenam untuk merebut kejohanan yang dianggap berprestij kerana disertai oleh kebanyakkan negara-negara yang bernaung di bawah Persatuan Karom Antarabangsa (International Carrom Federation).

Sebelum sesi kursus dijalankan bersama kawan lama dari UMW. Sebelah kiri En. Azhar dan Sebelah kanan En. Mat Daud.

Bergambar bersama kawan-kawan lama dari UMW.

Kursus pada kali ini kebanyakkannya peserta adalah muka-muka baru yang ingin mencari pengalaman mengadili kejohanan karom di peringkat antarabangsa. Saya mengucapkan tahniah kepada mereka kerana berani dan berminat di dalam permainan karom. Sungguh pun begitu mereka sudah lama di dalam permainan karom antarabangsa. Oleh demikian mereka boleh mengikuti dan memahami dengan baik semasa kursus dijalankan.

Hanya sedikit kekesalan ialah pengadil-pengail lama tidak menghadirkan diri dan ini agak merugikan kerana kehadiran mereka juga penting. Sikap sebegini sepatutnya tidak berlaku jika mereka mempunyai komitmen terhadap permainan itu sendiri. Tahniah kepada dua pengadil lama yang hadir iaitu En. Sabirin dan isteri beliau Puan Suzana kerana dapat menghadirkan diri. Secara peribadi diharapkan perkara seperti ini tidak berlaku lagi di masa akan datang.

Berikut adalah peserta hadir mengikuti kursus:

1. Azhar Suratman
2. Mat Daud Idris
3. Sazunda
4. Ridhuan Mat Rani
5. Sakir Maskor
6. Remey
7. Mat Din
8. Gopi
9. Puspa
10. Mohd Sabirin
11. Suzana

En. Samohon memberi ucapan pembukaan.

En. Mohd Suhaizan sebagai Penceramah pertama untuk sesi di sebelah pagi manakala sesi di sebelah petang disampaikan pula oleh En. Roslan Omar.


Peserta begitu asyik mendengar semasa sesi teori diberikan. Macam tension aje... Jangan serius sangat yop, senyum le sikit. En. Soong di belakang sebagai pemerhati.

Sesi penerangan terus di papan karom.

Sesi latihan amali untuk mengenali kesalahan dan membuat pengumuman.

Berikut adalah tajuk-tajuk yang diperbincangkan:
1. Mengenali peralatan permainan
2. Terma-terma permainan
3. Pengesahan nama pemain dan papan percubaan
4. Undian dan pecah mula
5. Masa permainan
6. Pertukaran tempat duduk
7. Kesalahan dan due
8. Buah Merah (Queen)
9. Kiraan mata
10. Kalah keseluruhan
11. Cara pengumuman kejohanan

Keseluruhan sesi pengadilan berjalan lancar dan semua peserta dapat memahami dengan jelas. Banyak soalan dikemukakan dan penjelasan juga diberi secara teori dan praktikal.

Semoga apa yang dipelajari dapat memberi manafaat kepada bakal-bakal pengadil pada masa kejohanan nanti. Kepada peserta baru diucapkan syabas kerana menghadiri semoga kehadiran mereka ini dapat memberi semangat baru di dalam permainan karom antarabangsa.

Peserta dan AJK daripada Persatuan Karom Malaysia.

Kepada mereka saya mengucapkan selamat berkhidmat untuk negara dan diharap dapat menjaga tatasusila disepanjang kejohanan berlansung. Tunjukkan sifat-sifat ketimuran yang murni sebagai tuan rumah dan akhir sekali jalankan tanggungjawab dengan amanah dan jujur.

MAJU SUKAN UNTUK NEGARA

No comments:

Post a Comment