CERTIFIED INTERNATIONAL CARROM BOARD WHILE STOCK LAST. PLEASE CALL 019-6656101

Monday, July 29, 2013

HISTORY BEHIND THE SUCCESS

Saya paparkan kisah seorang jaguh karom antarabangsa di dunia hari ini ia itu Yogesh Pardesi. Bagaimana karier beliau bermula hingga sampai ke tahap sekarang...  from no body to somebody.

Pengalaman beliau mengharungi ranjau di dalam permainan karom mungkin anda boleh mengambil intipati semangat dan kejayaan yang membawa beliau menjelajah ke pelusuk dunia karom dan merangkul beberapa kejuaraan besar dunia.

 
Like any other sports person I also have a history behind my success. The path has been difficult, but may be that is the reason that I have reached the zenith in the sport of Carrom.
I may be in 9th standard when on the pretext of summoning my brother I visited the Carrom club. Watching my brother play I gradually developed the liking for the game. My mother first noticed my inclination towards Carrom and she encouraged me by often providing money secretly for playing in the club. Our financial situation was not good and our only source of income was my father who worked as a daily laborer in the railways and did not support my interest in Carrom. When he was about to retire, he unfortunately passed away in January 2008. My mother is my role-model who in spite of enormous difficulties cared for us and supported our interests. I dedicate my success to her efforts.
As my game improved I started taking part in few district level competitions - my financial situation prevented me from taking part in all district level competitions. I did not have enough money to even pay for the entry fees for the competitions. I remember an instance where I had to sell my father’s liquor bottles and a metal bucket to raise money to pay the entrance fee for a competition - I can still remember how many rupees those bottles fetched me then. The entrance to the competition was gained, but a grater issue still loomed, the problem of commuting to and fro from the venue. I stayed at Yerawada while the competition was organized at Nehru stadium near Swargate which is nearly 9-10 km. away. It was necessary to cover this distance everyday to participate in the competition. Even my pair of slipper did not support in that commute. The slippers would break every few meters and I had to mend it together with a metal string. This provided a temporary solution and had to be repeated often.
I was expected to reach the competition venue by 9 am therefore I had to start my journey by 7 am fueled by a meager cup of tea. On the first day after reaching the venue by 8:45 am the first thing bothering me was my empty stomach. If I had to have a good game then it would not have been possible on an empty stomach. Something had to be done about this and very soon. Just then I heard an announcement from the head referee inviting volunteers for refereeing. I immediately pounced on the opportunity and registered my name. Each referee received a refreshments coupon every day. I would act as a referee for 2 matches before participating in mine and a cup of tea and one cream roll would quench my hunger for the time being. That day I walked back all the way home mending my broken slippers.
That night I sensed the tension in the air at home and I quietly had a few morsels and went to sleep. In the morning I woke up early and while leaving my mother noticed the broken slippers and she give me my brother’s slippers to wear. I of course still had to walk that distance, but now it was much better. With my mother’s blessings and God’s grace I won that match and that evening Mr. Rajan Jharekar give me a ride home in his auto rickshaw. I told my mother of the day’s achievement and give her the prize money of Rs. 501. Mother offered the money to God and prayed for my success and instead of congratulating me she asked “Son, for these past 2 days how did you commute and what did you eat?” I will never forget her tone filled with compassion and love, she unfortunately passed away in November 2010.

Every sport needs proper training, but in my case I never had any. I learnt my game by observing my opponents. I started painstakingly identify my mistakes and trying to correct them on my own. In this endeavor I received co-operation from Mr. Rajan Jharekar and Mr. Nitin Bora.
One of the reasons that I had to endure so much for Carrom was our poverty and the illiteracy which surrounded me. I was born in Subhash Nagar; a slum near Yerawada in Pune. I completed my education till 12th standard from corporation school (government aided school). Continuing for college education was out of the question and maybe that made be turn my attention towards the field of sports and I decided to carve a successful carrier out of it. I trained and practiced for nearly 8-10 hours a day learning and improving my game. These efforts resulted in my moving from district level to state level competitions. In 1997 I won the state level Carrom championship held at Ratnagiri and for the first time moved the title from Mumbai to Pune. Then in 1998 I was selected in the Maharashtra state team for the national Carrom championship held at Akola and in 2000 I was part of the Indian national team which participated in the 3rd world Carrom championship held at New Delhi. My ranking was 4 at the national level. In the world championship I helped the Indian team win the team championship, doubles championship and was runner up for the singles championship. Due to my achievement in the world championship, in March 2001 I was offered a job in Indian Oil Corporation as a clerk. Later in 2001 I represented India in the 1st Carrom world cup held at London in England and was runner up in doubles and secured the third place in the singles competition. Considering my consistent performance, Indian Oil Corporation according to its policy offered my first promotion as grade ‘A’ officer in January 2002.
Joining the Indian Oil Corporation solved my financial problems to a certain extent and now I could practice and concentrate on my game whole heartedly. I receive travel benefits from the company in the form of T.A. D.A. which along with the encouragement from the officials and my colleagues inspires me to work harder towards achieving my goals. Armed with the blessings and encouragement of my family and supporters I became the World champion in the 2nd Carrom world cup held at New Delhi in 2006 & 5th World Carrom Championship at France {Cannes} in 2008 and retained the championship in the recently held 3rd Carrom world cup at America in 2010. Indian Oil Corporation promoted me to grade ‘B’ officer in 2011.
I give all the credit of my success to my FAMILY and INDIAN OIL CORPORATION. My company helped me become financially independent and concentrate on my game. In Carrom competitions cash prizes are rare and in those cases I consider the T.A. D.A. provided by my company as my cash prize. I would not have been successful without this support. To ensure that I can perform consistently I practice for 8-10 hours every day and along with this I perform Yoga and exercise in the gymnasium. This helps me remain fit and focused for my practice and matches.
YOGESH UDAYBHAN PARDESHI
WORLD CARROM CHAMPION
PUNE (MAHARASHTRA)
To carrom hub I would like to thank for uploading this beautiful story one of the best player in the world today. Credit goes to them and below is the link.....



Gambar kenangan bersama "World Class Player" di kejohanan World Cup 2006 di New Delhi, India.

Wednesday, July 17, 2013

PESTA SUKAN UKUR SE MALAYSIA KE 29

Tarikh: 5 - 8 Julai 2013 
Tempat: UTM, Skudai, Johor Darul Takzim.

Pesta Sukan Ukur atau singkatannya PESUMA yang merupakan sukan dwi tahunan. Tahun ini merupakan giliran JUPEM Johor sebagai tuan rumah. Tempat kejohanan kali ini di kendalikan oleh pengurusan UTM skudai, Johor Bahru. Sebanyak 22 acara sukan yang dipertandingkan dan tidak termasuk 3 acara VIP.


Jadual Hari Pertama

Jadual Hari Kedua

Jadual Hari Ketiga

En. Remey (Kontinjen Ibu Pejabat KL) dan pasukan bertolak pada Jumaat 5 julai 2013, pukul 8.00 pagi dari Putrajaya bersama dengan sahabat lama dari Jupem Penang ke johor. Sebahagian atlet menaiki bas yang disewakan oleh pihak Pengurusan ibu pejabat Kuala Lumpur. Dalam perjalanan singgah di Hentian Ayer Keroh untuk melepaskan hajat dan bagi yang membawa keluarga juga tidak terlepas mengambil peluang yang sama. Beliau juga berkesempatan berjumpa dengan kontinjen Jupem Kedah dan sebanyak 3 buah bas yang menuju ke destinasi yang sama.

Pada pukul 3.00 petang semua kontinjen yang mengambil bahagian berada di Stadium UTM, Skudai untuk taklimat yang disampaikan oleh Timbalan Pengarah Ukur Johor bersama Setiausaha MSJU. Taklimat yang disampai ringkas dan padat, tetapi memandangkan tempat yang terbuka dan suasana yang bising, maka butiran-butiran yang disampaikan tidak berapa jelas.

Selesai sahaja taklimat, maka kami dipecahkan mengikut sukan-sukan yang dipertandingkan. Setiap sukan taklimat akan dikendalikan oleh Ketua Pengadil yang dilantik secara rasmi oleh Pengurusan UTM. Sukan Karom Ketua Pengadilnya adalah En. Mohd Yunos. Beliau memberi taklimat undang-undang permainan dan sessi soal jawab. Undang-undang yang dibangkitkan semasa taklimat ini adalah mengenai acara regu iaitu permintaan daripada pengurus-pengurus supaya dibenarkan rakan regu memberi tunjuk ajar melalui jari sahaja tanpa mengeluarkan suara atau bercakap.

Memandangkan hanya 11 papan sahaja yang disediakan oleh pihak penganjur, maka En. Remey daripada kontinjen Ibu Pejabat KL mencadangkan 1 tambahan papan karom untuk mencukupkan 12 papan kesemuanya iaitu 6 untuk acara lelaki dan 6 lagi untuk diperuntukkan bagi acara wanita. Pihak urusetia akan usahakan. Selesai sahaja taklimat beliau bergurau dengan pengurus kontinjen Kedah dengan berkata "masak kita… bila nak habis perlawanan ni..." 

Pada 6 Julai, hari Sabtu. En. Remey telah pergi ke Stadium UTM untuk melihat tempat kejohanan yang akan berlansung. Apabila melangkah sahaja ke dalam bilik tersebut, beliau terkedu kerana melihat keadaan bilik yang sempit yang tidak berapa sesuai untuk di adakan dua acara serentak iaitu pasukan lelaki dan pasukan wanita. Bila melihat papan dan kerusi diatur ianya menjadi bertambah sendat seperti orang perut buncit memakai seluar ketat la pulak. Ini belum termasuk penyokong-penyokong dan peminat-peminat karom yang ingin melihat perlawanan yang akan berlansung.

Sebelum pertandingan bermula En. Remey mengambil peluang untuk berjumpa dan memberitahu keadaan yang sebenar kepada Ketua Pengadil dan Pihak Urusetia. Satu sahaja solusinya iaitu mencari bilik lain atau pisahkan kategori lelaki dan wanita. Pada masa yang sama Puan Jamilah (Pengarah Jupem Perlis) sampai dan menyuarakan pendapat yang sama. Akhirnya Ketua Pengadil bersetuju dengan apa yang diutarakan dan mendapatkan satu bilik lagi untuk kategori wanita.

Jadual Perlawanan Pasukan Lelaki

Jadual perlawanan asal terpaksa dibatalkan sebelum kejohanan bermula untuk mengelak mengunakan masa yang lebih panjng. Selepas berbincang akhirnya semua pengurus kontinjen bersetuju bermain secara serentak iaitu 1 perseorangan, regu pertama dan regu kedua. Perlawanan peringkat pusingan di dalam kumpulan selesai sepenuhnya sekitar jam 8.00 malam. Selesai sahaja selesai pusingan awal dan seterus dijalankan pula perlawanan suku akhir, separuh akhir dan akhir. Perlawanan selesai dan mendapat keputusan rasmi tepat pukul 12.00 tengah malam. En, Remey mengatakan selepas kejohanan ada yang kelaparan dan keletihan kerana jadual kali ini dijalankan secara "express".

KOLEKSI GAMBAR DISEPANJANG PERLAWANAN BERLANSUNG

Agaknya Puan Jamilah daripada Perlis sedang meletakkan penalti.... tetapi dengan tepung yang banyak macam mengajar buat capati aje...

Bergaya Zalina dari Pahang...  Boleh masuk ke tuu?


Santai aje nampaknya...

En. Jailani tersenyum, mungkin merasa pelik kerana buah karom hanya berada disatu pihak sahaja...

Pengadil yang berkerja keras untuk memastikan setiap perlawanan berjalan dengan lancar.

Jangan tension sangat Cik Kak ooiii...

En. Mohd Yunos sebagai Ketua Pengadil sedang mengawasi perlawanan. Belum mula lagi dah serious ke?

Sesuasana bilik kejohanan kategori wanita.

Tengok aje tau... jangan mengajar pulak...


Tengok-tengok juga.... ambil pengajaran darinya...

Pertukaran cenderahati En. Remey Ibu Pejabat KL dengan pengurus Pasukan JUPEM Selangor.

JUPEM Ibu pejabat lawan JUPEM Selangor



PERINGKAT SUKU AKHIR

PAHANG vs J/TU SABAH (1 - 2)
TERENGGANU vs JOHOR (2 - 1)
IBU PEJABAT K.L vs PERLIS (2 - 1)
KEDAH vs WPKL/PUTRAJAYA (1 - 2)

En. Remey nak habiskan semua buah karomnya... agak-agak boleh ke tu?

Banyak pertukaran cenderahati.... ada yang lebih ke?

PERINGKAT SEPARUH AKHIR

TERENGGANU vs J/TU SABAH (2 - 1)
IBU PEJABAT K.L vs WPKL/PUTRAJAYA (2 - 1)

Pertukaran cenderahati di antara En. Remey Pengurus daripada Ibu Pejabat KL dan En, Jailani daripada Pengurus WPKL/PUTRAJAYA. Ini nampaknya jumpa abang dan adik le pulak...


En. Abdul Mutalib nampak tenang aje... Kira-kira boleh buat lauk le tuu...

Posisi buah karom hitam nampak cantik... Boleh cuba melakukan "Black Slam"

PERINGKAT AKHIR

IBUPEJABAT K.L vs TERENGGANU (2 - 0)

Suasana bilik kejohanan kategori lelaki

Bila nak mula ni? Mana pengadil ni? Ini sah tak cukup pengadil...

En. Remey nak memulakan permainan... Nampak macam tak puas hati aje... 

TEMPAT KETIGA DAN KEEEMPAT

WPKL/PUTRAJAYA vs J/TU SABAH (2 - 0)


KEPUTUSAN PENUH KEJOHANAN KATEGORI LELAKI
Juara - Ibu Pejabat KL
Kedua - Trengganu
Ketiga - Wilayah KL
Keempat - J/TU SABAH



Pasukan Ibu Pejabat KL telah muncul Juara Karom 2013. Ini merupakan kejayaan yang kedua selepas muncul juara kali pertama pada tahun 2008. Agaknya boleh buat hatrick ke pada kejohanan akan datang?


KEPUTUSAN PENUH KEJOHANAN KATEGORI WANITA
Juara - Perak
Kedua - Pahang
Ketiga - Johor
Keempat - JTU Sabah



Piala Kejohanan yang menjadi idaman masih berada dalam gengaman Ibu Pejabat KL.



En. Remey mengucapkan terima kasih tidak terhingga kepada pengadil-pengadil yang bertungkus lumus untuk menjayakan pertandingan sehingga selesai. Syabas juga diucapkan kepada Jabatan Ukur Johor yang menjadi tuan rumah pada kejohanan kali ini. Tidak ketinggalan tahniah juga diberikan kepada J/TU Sabah kerana telah menunjukkan peningkatan yang drastik sekali. Semasa Pesuma ke 28 di UPM 2009 dahulu, pemain-pemainnya tidak berapa mahir dalam permainan karom antarabangsa, tetapi tahun ini berjaya melakar satu sejarah tersendiri. Saya masih lagi ingat pengurus kontinjen Sabah telah borong striker untuk-untuk pemain-pemainnya. Pelaburan yang dilakukan oleh pengurus Sabah ketika itu sudah mendatangkan hasil dan satu keputusan yang tepat.

Saya mengucapkan setinggi-tinggi terimakasih kepada En. Remy yang bersusah payah menghantar laporan kejohanan kerana saya telah meminta beliau membuat sedikit catitan. Saya sebagai pengendali blog ini membuat tapisan terakhir dan menambah mana yang patut sebelum dimuat turun. Akhir sekali saya mengucapkan tahniah kepada kontinjen yang telah berjaya dan kepada kontinjen yang gagal berjumpa lagi 2 tahun dari sekarang. Saya juga diberitahu bahawa pada tahun 2015 negeri Kedah diamanahkan sebagai tuan rumah untuk kejohanan PESUMA ke 30.

Kontinjen yang berjaya muncul juara teruskan latihan supaya kekal sebagai juara dan bagi yang gagal terus berusaha dengan latihan yang lebih mantap. Latihan tidak bermakna tanpa jurulatih dan kelengkapan yang sempurna. Ini adalah dua resepi untuk berjaya dan tiada jalan mudah untuk ke puncak.

Untuk menjadikan satu pasukan yang mantap dan berkebolehan saya umpamakan seperti petani menanam pokok buah-buahan. Bermula daripada biji benih dan proses pertamanya menjadi anak pokok. Pokok tersebut membesar dengan ranting yang banyak, daun yang menhijau dan akhirnya menghasilkan buah yang manis dan enak dimakan. Kesuburan pokok tersebut melalui proses yang bersistematik dan sempurna. Prosesnya bersistematik dan sempurna tidak lain dan tidak bukan sudah tentu dengan ilmu dan pengalaman. Dengan ilmu dan pengalaman itulah kita mengetahui bagaimana perancangan hendak dilaksanakan. Bermula dengan cara menabur baja, menyiram air dan semburan racun menjauhi daripada anasir serangga. Proses ini perlu dijalankan berulang-ulang dan mengambil masa. Dengan kesabaran akhirnya hasil tuaian yang lumayan diperolehi.

Begitu juga untuk melahir sesebuah pasukan dan pemain-pemain yang mahir, maka orang yang dipertanggunjawabkan perlu merancang di peringkat awal lagi. Pelan tindakkan perlu dibentangkan sebagai satu gerak kerja bagaimana untuk melaksanakannya. Di sinilah peranan sebenar orang yang diamanahkan untuk menjalankan kerja-kerja yang diletakkan di atas bahunya itu.Tiada jalan pintas untuk mencapai kejayaan. Ayuh! mulakan kayuhan anda bermula dari sekarang untuk menuju ke tahun 2015.

Selamat berpuasa kepada rakan seagama dan peliharalah ibadah di sepanjang bulan barakah ini.

Tuesday, July 2, 2013

MALAYSIA DILANDA JEREBU LAGI

Jerebu kembali lagi dan menjadi topik hangat di perkatakan dalam media-media elektronik dan media cetak sehinggakan juga menjadi bualan harian. Masalah jerebu kali ini hampir sama yang telah melanda Malaysia pada tahun 2008. Pada tahun ini pada Jun 2013 di negara-negara jiran Singapore dan Malaysia mencatatkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang agak tinggi dan tidak sihat untuk kesihatan. Indonesia menjadi sasaran kerana menjadi punca pencemaran ini berlaku.

Jerebu di sekitar Ibu kota Kuala Lumpur

Sedikit info jerebu yang melibatkan pengukuran kuantiti zarah halus merbahaya seperti karbon monoksida, sulfur dioksida, nitrogen dioksida dan ozon. Berikut adalah tahap kualiti udara mengikut IPU:

Nilai IPU          Kualiti udara
0 - 50               Baik
51 - 100           Sederhana
101 - 200         Tidak sihat
201 - 300         Sangat tidak sihat
301 - 400         Berbahaya
401 - 500         Sangat berbahaya
Lebih 501        Darurat

Masalah kesihatan seperti berikut:
Jerebu boleh menyebabkan masalah kesihatan kepada:
- Kanak-kanak dan orang tua
- Pesakit lelah dan penyakit pernafasan lain
- Perokok

Gejala akibat pendedahan kepada jerebu:
- Iritasi kerongkong dan batuk-batuk
- Kesukaran bernafas atau hidung tersumbat
- Iritasi di mata serta mata yang merah
- Kulit terasa gatal

Perkara yang perlu dilakukan untuk mengelak seperti masalah di atas ialah:
- Jangan keluar rumah serta tutup semua pintu dan tingkap
- Pakai topeng muka yang mempunyai penuras jika terpaksa keluar
- Kurangkan pengunaan kenderaan terutama basikal/motosikal
- Sentiasa basuh bahagian yang terdedah dan mandi adalah yang terbaik

Kepada peminat dan pemain karom yang mengambil bahagian diharap dapat menjaga kesihatan dengan sempurna supaya dapat menyertai kejohanan-kejohanan telah dirancang oleh syarikat atau jabatan-jabatan masing-masing. Berikut adalah langkah-langkah yang perlu diambil kira...

Satu cara mengatasi jerebu ketika bermain

Cara ini pun boleh juga bagi yang hendak berjimat dengan mengunakan sehelai sapu tangan.

Yang ini lagi jimat dengan mengunakan baju sendiri sahaja.

Ini pula bagi anda menghidapi lelah pula boleh mengunakan "Inhaler". Tiada masalah dan anda masih boleh bermain dengan agak selesa.

Dan yang terakhir cara ini jangan lakukan. Mat rempit sahaja yang boleh. Jika anda lakukan juga, maka pihak lawan akan berkata anda dah buang tebiat....

Sebagai penutup anggaplah gambar-gambar di atas hanya sekadar seloka sahaja kerana saya diberitahu terdapat dua kejohanan karom pada hujung bulan Jun ini dan satu kejohanan akan berlansung pada awal bulan Julai. Dan seterusnya selepas menyambut hari raya dan sehingga akhir tahun ini.

Tetapi jika anda hendak mencuba tip-tip di atas tiada salahnya tetapi risiko kena tanggung sendiri. Jika itu dapat membantu kejayaan anda semasa kejohanan nanti, maka boleh menghubungi saya tetapi jika sebaliknya.... diam-diam sahaja le...

Ok... berjumpa lagi dan kepada rakan-rakan yang akan turun padang diharap sudah membuat persiapan rapi untuk ke medan perjuangan dan selamat berjaya.